حافظان قرآن کریم, [۲۸.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۳]
سوره 2. کلاس تفسیر قران ایت الله مکارم کانال تلگرام بقره آيه 21
آيه    
يَأَيُّهَا النّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِى خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ‏
ترجمـه    
اى مردم! پروردگارتان كه شما وپیشینیـان شما را آفرید، کلاس تفسیر قران ایت الله مکارم کانال تلگرام پرستش كنید که تا اهل تقوا شوید.
نکته ها    
در كتاب‏هاى قانون، مواد قانون، بدون خطاب بیـان مى‏شود، ولى قرآن كتاب قانونى هست كه با روح و عاطفه مردم سر وكار دارد، لذا درون بیـان دستورات، خطاب مى‏كند. کلاس تفسیر قران ایت الله مکارم کانال تلگرام البتّه خطاب‏هاى قرآن مختلف است. [205]
هدف از خلقت جهان و انسان، تكامل انسان‏هاست. یعنى هدف از آفرینش هستى، بهره‏گیرى انسان‏هاست [206] وتكامل انسان‏ها درون گرو عبادت [207]واثر عبادت، رسیدن بـه تقوى [208] و نـهایت تقوى، رستگارى است. [209]
سؤال: کلاس تفسیر قران ایت الله مکارم کانال تلگرام چرا خدا را عبادت كنیم؟
پاسخ: درون چند جاى قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است:
* چون خداوند خالق و مربّى شماست. «اعبدوا ربّكم الّذى خلقكم» [210]
* چون تأمـین كننده رزق و روزى و امنیت شماست. «فلیعبدوا ربّ هذا البیت الذى اطم من جوع و آمنـهم من خوف» [211]
* چون معبودى جز او نیست. «لا اله الاّ أنا فاعبُدنى» [212]
عبادت انسان، هدف آفرینش انسان هست نـه هدف آفریننده. او نیـازى بـه عبادت ما ندارد، اگر همـه مردم زمـین كافر شوند او بى‏نیـاز است: «ان تكفروا انتم و من فى الارض جمـیعاً فانّ اللَّه لغنى...» چنانكه اگر همـه مردم رو بـه خورشید خانـه بسازند یـا پشت بـه خورشید، درون خورشید اثرى ندارد.
با اینكه عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربّى ماست، ولى بازهم درون برابر این اداى تكلیف، پاداش مى‏دهد و این نـهایت لطف اوست.
آنچه انسان را وادار بـه عبادت مى‏كند امورى است، از جمله:
1- توجّه بـه نعمت‏هاى او كه خالق و رازق و مربّى ماست.
2- توجّه بـه فقر و نیـاز خود.
3- توجّه بـه آثار و بركات عبادت.
4- توجّه بـه آثار سوء ترك عبادت.
5 - توجّه بـه اینكه همـه هستى، مطیع او ودر حال تسبیح او هستند، چرا ما وصله ناهمرنگ هستى باشیم.
6- توجّه بـه اینكه عشق وپرستش، درون روح ماست وبه چه كسى برتر از او عشق بورزیم.
سؤال: درون قرآن آمده است: «واعبد ربّك حتّى یـاتیك الیقین» یعنى عبادت كن که تا به یقین برسى. بعد آیـا اگر كسى بـه یقین رسید، نمازش را ترك كند؟!
پاسخ: اگر گفتیم: نردبان بگذار که تا دستت بـه شاخه بالاى درخت برسد، معنایش این نیست كه هرگاه دستت بـه شاخه رسید، نردبان را بردار، چون سقوط مى‏كنى. كسى كه از عبادت جدا شد، مثل كسى هست كه از آسمان سقوط كند؛ «فكانّما خرّ من السماء» بـه علاوه كسانى كه بـه یقین رسیده‏اند مانند: رسول خدا و ا معصوم، لحظه‏اى از عبادت دست برنداشتند. بنابراین مراد آیـه،بیـان آثار عبادت هست نـه تعیین محدوده‏ى عبادت.
آیـات وروایـات، براى عبادت شیوه‏ها وشرایطى را بیـان نموده هست كه درون جاى خود بحث خواهد شد، ولى چون این آیـه، اوّلین فرمان الهى خطاب بـه انسان درون قرآن است، سرفصل‏هایى را بیـان مى‏كنیم که تا مشخّص شود عبادت حتما چگونـه باشد:
1- عبادت مامورانـه، یعنى طبق دستور او بدون خرافات.
2- عبادت آگاهانـه، که تا بدانیم مخاطب و معبود ما كیست. «حتّى تعلموا ماتقولون» [213]
3- عبادت خالصانـه. «ولا یشرك بعبادة ربّه احداً» [214]
4- عبادت خاشعانـه. «فى صلاتهم خاشعون» [215]
5 - عبادت مخفیـانـه. پیـامبر صلى الله علیـه وآله فرمودند: «اعظم العبادة اجراً اخفاها» [216]
6- عبادت عاشقانـه. پیـامبر صلى الله علیـه وآله فرمودند: «افضل الناس مَن عَشق العبادة» [217]
و خلاصه درون یك نگاه حتما بگوییم كه براى عبادت سه نوع شرط است؛
الف: شرط صحّت، نظیر طهارت وقبله.
ب: شرط قبولى، نظیر تقوى.
ج: شرط كمال، نظیر اینكه عبادت حتما آگاهانـه، خاشعانـه، مخفیـانـه وعاشقانـه باشد كه اینـها همـه شرط كمال است. [218]
205) براى عموم مى‏فرماید: »یـا ایّها الناس«، امّا براى هدایت‏یـافتگان فرموده: »یـا ایّها الذین امنوا«
206) سخّر لكم« جاثیـه، 13. »خلق لكم« بقره، 29.
207) و ما خلقتُ الجنّ والانس الاّ لیَعبدون« ذاریـات، 56.
208) واعبدوا ربّكم ... لعلّكم تتّقون« بقره، 21.
209) واتّقوا اللّه لعلّكم تفلحون« بقره، 189.
210) مشركان خالقیّت را پذیرفته ولى ربوبیّت را انكار مى‏نمودند، خداوند درون این آیـه دو كلمـه »ربّكم« و »خلقكم« را درون كنار هم آورده که تا دلالت بدین نكته كند كه خالق شما، پروردگار شماست.
211) قریش، 3تا4.
212) طه، 14.
213) نساء، 43.
214) كهف، 110.
215) مؤمنون، 2.
216) بحار، ج‏70، ص‏251.
217) بحار، ج‏70، ص‏253.
218) براى تفصیل بیشتر بـه كتاب پرتوى از اسرار نماز وتفسیر نماز نوشته مؤلف مراجعه نمایید.
پيام ها    
1- دعوت انبیـا، عمومى هست و همـه مردم را دربر مى‏گیرد. «یـا ایـها الناس»
2- از فلسفه‏هاى عبادت، شكرگزارى از ولى نعمت است. «اعبدواربّكم‏الذى‏خلقكم»
3- اوّلین نعمت‏ها، نعمت آفرینش، و اوّلین دستور، كُرنش درون برابر خالق است. «اعبدوا ربّكم الذى خلقكم»

حافظان قرآن کریم, [۲۸.۰۸.۱۷ ۱۲:۱۳]
4- مبادا بت‏پرستى یـا انحراف نیـاكان، ما را از عبادت خداوند دور كند، حتّى آنان نیز مخلوق خداوند هستند. «و الذین من قبلكم»
5 - عبادت، عامل تقواست. اگر عبادتى تقوى ایجاد نكند، عبادت نیست. «اعبدوا... لعلّكم تتقون»
6- بـه عبادت خود مغرور نشویم كه هر عبادتى، تقوا ساز نیست. «لعلّكم تتقون»

تفسیر نور استاد قرائتی
کانال حافظان قرآن کریم
برگزاری کلاس های حفظ غیرحضوری
09173873090
https://t.me/joinchat/AAAAAEJJVM0NOC7R2w9TxQ




[حفظ قرآن کریم : غیرحضوری؛فراگیروماندگار - کلاس حفظ کلاس تفسیر قران ایت الله مکارم کانال تلگرام]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 22 Sep 2018 13:27:00 +0000